nuffnang ads

ads sense

Isnin, 26 Oktober 2009

Warna dengan Kehidupan kita (Part One)

Warna atau dalam bahasa omputih COLOR.
Haa apa yang aku faham dengan maksud warna?

Warna bagi aku -
melambangkan satu simbol yang unik dan powerful.


Aku ada gak survey dimana aku tanya apa maksud warna bagi orang ramai..
>> ada yang terkelu tak tau nak comment apa,
>> ada yang cakap ko gila apa pikir pasal benda nie,
>> ada yang cakap warna dicipta untuk membezakan sesuatu objek atau benda,
>> ada cakap warna dicipta bagi mencantikkan sesuatu benda
>> ada cakap warna tuh maksud keceriaan..


Haa kita ada macam2 tafsiran atau maksud bagi objek yang bernama WARNA.

Dulu aku slalu terfikir akan uniknya kebesaraan allah.
Kenapa iaNYA mencipta hidup kita atau duniaNya ini dengan berwarna warni.
Maksud aku tengok la sekeliling kita, kita bleh tengok langit matahari, pokok, malam, bunga, semua lahh ciptaan allah semuanya berwarna..bukan tuh je manusia pun dicipta ngan lain2 warna.

Kalau tanpa warna di sekeliling kita, aku gerenti la. Sure semuanya akan dok rumah laa...kan..habis dok tengok warna hitam putih je..sure boring kan..

Okay aku tak nak celoteh panjang.

Kali nie aku nak celoteh pasal maksud disebalik warna.

Haa korang yang tengah bercinta atau sedang underline nak bercinta tuh, kena ambik port tau pasal benda nie. Kenapa aku cakap korang kena ambik port pasal entiri nie. Meh saksikan

Entiri aku kali nie, aku nak cerita pasal warna HITAM dan GREY.


BLACK atau HITAM


:: melambangkan kuasa dimana ia dapat membangkitkan satu perasaan yang kuat - haa korang mesti dah tahukan kenapa tukang2 bomoh, ahli sihir, pawang suka sangat warna hitam..
:: perasaan yang negetif - kekosongan, kesedihan, kematian, confuse..
ishh kenapa laa semua yang negetif ada pada hitam. kesian sama hitam.
:: taik lembu bila time lembuk dok syok2 tuh..ehh bukan2..hahaha
:: Tapi yang aku suka pasal hitam, bila kita pakai baju warna hitam. Kita boleh kelihatan kurus dan sophisticated.



GREY atau KELABU

:: combination of white and black tuh yang jadi warna kelabu. - taik cicak lain kategori kay..
:: pengetahuan, intellect dan wisdom
:: perceived as long-lasting, classic, and often as sleek or refined
:: dignified, conservative, and carries authority
:: controlled and inconspicuous and is considered a color of compromise, perhaps because it sits between the extremes of black and white
:: perfect neutral, which is why designers often use it as a background color
p/s : aku malas nak translate so korang kena faham2 sendiri la


okay aku rasa aku stop sini dulu...nanti aku cerita maksud warna lain kay.. Aku faham korang nak tahu pasal warna2 lain kan.. hehehe PROMISE me! aku akan pastikan next entiri i will share other colors with you guys kay.

Tiada ulasan:

nuffnang