nuffnang ads

ads sense

Jumaat, 11 September 2009

Bikin apa tuh?

Wallawei hari nie masuk hari ke lima aku buat kuih beb...Nama je 5hari tapi sebenarnya baru 3hari aku bertungkus lumus memerah peluhku yang tak seberapa nie.....sebab aku skip 2 hari tak buat kuih...muahahaha bukan give-up ke hapa..cuma setan nie asyik dok gantong atas kelopak mata nie...HAishhh... Apa ingat depan computer je ke aku terror..blakang computer ehh kat dapur pun, bukan main hebatnya aksi aku...(hahaha baru start beberapa hari dah riak..haishhh)

Okay, sebenarnya baru aku tahu betapa (bukan tapa kat dalam gua kay) penatnya serta tak cukup tidor. Baru aku tahu macam mana perasaan perniaga2 kuih raya yang bercengkang mata nak siapkan tempahan2 kuih korang (termasuk aku laa...dulo2) yang berbotol2 korang tempah tak hengat dunia tuh (hello, aku bukan-nya nak buat bisness kay..). Aku cuma buek kuih raya nak ambik hati bakal mak mertua je...ecehh perangai tak bleh blah langsung..muahahaha (gelak jahat. ingat apa bulan posa setan semua kena ikat ke..hello kalau kena ikat asal ramai lagi yang tak posa..)...haisshhh melalut plak aku nie...

Masa dulu semuanya aku nak senang.. Beli kuih tunjuk2. Beli baju raya kat kedai2 atau butik2 mahal (ecehh cam kayo je eden nie kan..hampeh). Sebenarnya dulu Aku tak perduli pun pasal wang ringgit and aku tak peduli akan rasa kuih tuh sedap ke tak. Bila orang complain baru time tuh aku nak kecoh2 blame peniaga tuh.. Now bila aku kena start nak kumpul duit, baru aku realise yang buat kuih nie kan kos yang kita guna memang murah (tak la murah cam 2 hinggit ke atau 5 hinggit..) compare kita nak kena beli kuih tunjuk2. Pie skodeng kat kedai2.. Nak kena beratur laa...itu la ini laa..haishhh manyak plak kan (Bukan nak kata aku kedekut ke apa..cuma nak berkongsi cerita je...bleh kan kan...)

Okay biar aku citerkan macam mana tetiba terdetik dihati nie mau bikin kuih muih..pehhh suweii sebelum nie tak penah pikir pun nak bikin... pehhh tetiba rasa cam perempuan melayu yang aku rasa bukan terakhir kot..

Memula start dari kakak aku maa (kak su).. Dia yang beria2 nak kami bikin kuih..Aku memula tak confident. Ye la mana tak nya.. Dedua nie kalau korang nak tau la kan, tak penah langsung nak buat kuih selama seumur hidup nie...Ngan rasa tak bersalah, kakak aku physcho aku ngan satu ayat je..

Kak Su : Nana tak takut ke, nanti bila nana nak kawin..tetiba mak mentua nana suruh nana bikin kuih raya..Haaa apa nana nak jawap..

Miss NanA : aku ngan slumber dek (sambil buat muka dekkk yang orang akan nyampah) .. Alahh cakap je nana tak tau masak. Senang beli je kat kedai..apa susah. cam kak su tak penah buek kan..hehehehehe

Kak Su : Haa... memang sah2 kena reject ehh ngan mak mentua kalau laghu nie...

Lepas kak su cakap cam tuh, tetiba rasa cam satu perasaan nak tersentot (apa ekk dalam bahasa malaysia..haa terkedu). Tetiba otak aku mula putar2 cam satelit yang dok putar2 kat luar bumi kita tuh laa..

The next day terus aku, agree ngan kak su.. Okay la kita buat kuih la nanti..Tapi receipi mana kita nak korek (cari).. Terus ngan lantas, kak su bukak folder yang penuh ngan serba-serbi receipi. Peh dari dessert sampai ke heavy cooking semua ada.. Memang perfect la kakak aku sorang nie..Memang dia mau bikin sungguh ehh.. Nasib kak su tak de mak mentua (dah meninggal). Kalau tak sure kak su bleh dicalonkan sebagai menantu kesayangan terbaik of the month laa... Pehhhhh.... salute spring tongek laa...toinggg..

Dari situ laa aku telah berjinak2 bikin kuih untuk raya nie... Wallawei, skarang aku dah bikin 3 jenis cookies..Skarang korang plak salute spring kat aku (toinnngg...)... Ngan penuh bangganya aku nak memperkenalkan kuih muih yang telah aku bikinkan selama 5hari nie :

[satu] Biskut Mazolla [dua] Biskut Arab [tiga] Choco Ball

Akan datang plak...Jeng jeng jeng... Tunggu ekkk.. Nanti aku update skit lagi pasal kuih muih NanAFarhanA..Okay la meh aku nak upload skit kuih muih puih yang aku telah bikin ngan jayanya dan tak jayanya...Sila laa scroll ke bawah...


biskut mazolla : don't judge a book by its cover..hehehe (ini biskut dibikin ngan jayanya..yehuu)

milk cookies : benggang bila buek kuih tak menjadi...nie la akibatnya bila rasa diri tuh terlampau PROton..ehh bukan proton tapi PRO buek kuih...last2 blame kat receipi (receipi tak salah cuma tuan yang bagi cara2 tuh yang salah tulis)

Tiada ulasan:

nuffnang