nuffnang ads

ads sense

Isnin, 7 Oktober 2013

How to manage my time?

Since this month adalah bulan terakhir aku berkerja (lepas pantang terus berhenti)... Aku mula risau sebab before this aku hanya dapat manage masa aku tanpa anak2 (kan time tuh adam aku tinggalkan dekat my mom). Bukan setakat manage masa aku untuk adam dan suami. But since dah ada anak sorang lagi aku perlu bijak untuk manage masa aku.

Kadang2 aku terpikir gak, ish masa untuk diri sendiri pun tunggang langgang nie nak manage masa untuk keluarga plak.. mau bleh aku bayangkan dunia aku upside down laa lepas nie.

Time aku tengah pantang sekarang nie, alhamdulilah aku bleh manage masa aku. Ye la, banyak aku dapat pertolongan dari my parents. Kebanyakkan masa my parents tolong tengok2kan adam. Bab mandi memang my mom tak bagi aku mandikan adam dan baby (kira manja gila kan aku time pantang..). Lepas nie, balik kl aku mampu kah haa???? (a big ? okay..)

Kadang2 bila baby aryan tidur, aku cepat2 bagi tumpuan kat adam plak. Haa time tuh baru aku faham apa itu trouble 2. That's why aku perlukan lebih masa nanti (giler ko, kita kan hanya ada 24hrs je...). Bukan maksud aku, lebih masa aku untuk berikan tumpuan lebih dekat adam.

Aku akan cuba rancangkan masa aku nanti. Kalau tak mampu gak, aku perlu arrange balik masa aku nanti.

Masa untuk Baby Aryan
- Menyusu setiap 2-3hours.
(Yang nie insyallah sekarang nie pun aku mampu manage masa aku bab nie. Aku hanya bukak laptop / tablet lepas tuh biar adam tengok youtube. Sambil tuh aku menyusukan baby)

- Mandi
(Yang nie aku akan ada masalah sebab si abg nie pantang bila org masuk bilik air, dia pun akan join sama masuk bukan takat tuh je. Dia pun akan sama2 mandikan baby..)

Masa untuk Adam : Memang yang nie aku perlu betul2 manage.
- Masak makanan untuk adam seawal yang boleh
(okay yang nie aku rasa aku hanya masak untuk adam dan aku boleh makan sama makanan dia.. Adam nie hanya nak makan nasi je. western food no..no.. dia tak suka)

- Mandi
(Bab mandi nie tak pa, boleh mandikan dia time baby tidur.)

- Play time
(yang nie aku akan cuba manage masa aku lebih untuk adam. ).

Masa untuk husband : Yang nie pun penting. Tanggung jawap kita as wife.
- Masak
(yang nie, en. y hanya makan time malam. Yang tuh pun kalau dia balik awal laa.. kalau balik pukul 10malam. Sorry ye sayang, awak try laa makan kat luar..hehehhehe. Nasib baik la, suami aku bukan jenis yang makan time breakfast. Cuma rutin aku sejak dulu hanya buatkan nescafe kat dia je.)

Kalau bab kemas rumah, basuh baju tuh semua aku kena buat time anak2 tidur laa.. Aduih timing adam ngan aryan tidur memang tak sama. Si aryan of coz baby okay dia akan tidur time after feeding. Adam plak? Dia hanya tidur sekali je tuh pun pukul 10 atau 11 pagi je. Tengah hari memang tak tidur dia.

Agaknya time malam bila semua dah tidur baru aku boleh kemas rumah.. ntah laa, mau rumah nanti boleh jadi tongkang pecah bila tak mampu nak manage masa ... Ya allah, berikan lah aku kekuatan supaya dapat melaksanakan tugas2 ku nanti... Tetiba terasa dub dap dup dap plak. Macam nak ambik exam pulak rasanya..

Tiada ulasan:

nuffnang