nuffnang ads

ads sense

Ahad, 27 Julai 2014

Ramadhan 2014

Alhamdulilah. Tahun nie merupakan tahun ke 3 aku memyambut bulan yang mulia sebagai seorang isteri. Manakala tahun pertama aku dapat menyambut bersama anak2 ( before this kan adam aku hantar dekat my parents.)

Alhamdulilah tahun ni juga, aku dapat menyediakan satapan makanan untuk berbuka dan sahur sepenuhnya buat suami terchenta ( ehh.. Tahun2 sebelum nie pun aku masak sahur tau. But berbuka je tak dapat nak laksanakan. Coz sampai rumah dah kol 7 malam.. Apa kes... Beli je laa kat kedai...)

Tahun nie, aku dah nekad dimana aku tak nak jejakkan kakiku di bazaar ramadhan. Dan aku nekad untuk masak sendiri. Tak kira weekdays or weekend. Tengok bertapa bersemagatnya diri nie nak laksanakan bulan yang mulia dalam keadaan berjimat cermat. Alhamdulilah, memang sebln aku tak jejakkan kakiku di bazaar ramadhan. cuma en. y je yang p bazaar tuh pun pie sebab si bini teringin nak minum air tebu ngan makan kuih pelita.

lepas nie. aku dah kena start blajaq buat kuih pelita disbbkan harga si adam dah mula suka makan kuih tuh. mana tau bila dh terror bleh laa aku plak jual kuih tuh ke.. hehehe ada ke orang nak beli??

Sebenarnya baru aku tahu dugaan dan rintangan mama bila nak menyambut bulan ramadhan dengan adanya anak2. Dugaan berat tau. Bagi aku, dugaan yang paling berat yang aku lalui adalah BF semasa berpuasa. Memang ketara dugaan compare sebelum2 ni iaitu cepat lapar dan dahaga.

Alhamdulilah sepanjang bulan ramadhan ni, tugas tak banyak yang berubah, cuma yang berubah jadual masak utk kami suami isteri je. Nak bagi diaorg behave, Aku just buka tv and on fav cerita diaorang.. then terus start kerja di dapur. Bila pukul 4tg aku dah keluarkan bahan2 mentah (cth ayam, daging or ikan) untuk dimasak.

Start masak pukul 5ptg, mmg kena masak awal sbb pukul 6.30 ptg kena rushing nak bagi si aryan makan. so bila kol 7.30malam time berbuka tak da la kelam kabut sangat. adam plak makan sama ngan kami time berbuka.

tapi bila time sahur.. Nasib baik sempat masak. Selesai je masak, En. Y keluar bawak sorg tetamu kecik (si aryan). So mama ngan abah dia makan. Dia pun makan makan gak. Mama dia just give him his biscuit. Nasib baik he so behave masa sahur. Mau tiap minggu gak laa bangun.

Kes terlepas sahur.. As usual lah, this year mau dekat 4kali gak.. Nasib baik that time, time aku memang x dapat nak puasa.. But pity to en. Y la.. Gie kerja without sahur..huhuhu. Nasib laa.. Sapa suruh awak silap kunci jam.. Kan dah terlajak sahur...

But this time selama 27day eh tolak another 2 days p shoping untuk baju raya anak2. Alhamdulilah aku dapat masak makanan yang aku really nak masak. Contoh mee kari , nasi ayam dan daging masak hitam.. Sampaikan en. Y pelik.. Aku x takut ke 1st time buat terus blasah bagi kat jiran.. X risau ke sedap ke tak...?? Hahaha.. Tuh aku x terpikir yg aku tahu bln puasa apa yg kita buat cth share our food dgn.org lain dah kira satu amalan / perkara yg baik telah kita lakukan. Tak gitu...

Sebenarnya, bila 1st time dok kat area sini. Aku agak malu sebab x pernah n tak sempat nak balas bekas jiran. Because before this aku kerja n jarang masa kat runah.

So this time, perkara macam tuh (bagi makanan kat jiran) aku dah agak... So before puasa mmg dah list makanan yg nak masak. Usually weekend aku masak yg special and time tuh yg aku dpat balas bekas.. Sebab weekdays hanya aku sorang je yang berbuka. Only weekend je yang dapat makan berdua.

Alhamdulilah. Aku really enjoy my ramadhan this year. Hoping that tahun2 akan datang aku dapat laksanakannya dengan lebih sempurna. Amin.


Setiap kali sahur memang dak kecik nie akan bangun sama. nasib baik bangun time mak pak dia dah habis soow roo.


juadah iftar hari ke 3. Bihun sup utara with begedil daging.


iftar hari ke 7. Nasi lemak with daging masak hitam and sambal tumis. Pencuci mulut i just bake a mini cream puff...



One of the dish (mee kari) untuk berbuka.


Iftar day 26. Makan besar buat kami bila last day before balik kampung. Tengok tuh makan mengalahkan family besar. Sebenarnya hanya 2je yang nak makan. Yg sorg lagi si kecik (adam) bukan nak jamah banyak mana pun kan. But fish and kuih pelita mmg his favourite.


Tiada ulasan:

nuffnang