nuffnang ads

ads sense

Selasa, 18 November 2014

project memasak : donut

Selalu.waktu hujung minggu. tiap2 petang encik suami akan tanya

"nie tak da minum petang ka??"

dialog yang sama akan disoalnya.. bila dijawap malas..mau laa tarik muka 10ela muncung mulutnya...

sure tiap petang, encik suami akan pie beli DONUT dan wajib beli 6biji. Bila dah beli, balik rumah sure dia akan ngadu, harga dah mahal..

aku faham sebenarnya dia nak suruh bini dia nie blajaq buat donut kan..

so last week, tetiba datang laa mood rajin si bini dia.. lepas je makan petang, aku terus keluarkan semua bahan2 untuk buat donut...

diperapnya yis dengan air suam dan susu pekat. sementara nak tunggu yis kembang, layankan dulu cerita running man..

tengok, tak laa terasa lama sangat nak tunggu 10min utk yis kembangkan.. lepas dah nampak yis kembang bagai johan. baru la aku mix tepung dengan planta...

bila tepung ngan planta dah sekata. baru la aku masukkan yis tadi kedalam bekas tepung.

uli punya uli.. bila rasa doh lembik, tambah tepung sikit demi sikit sampai doh tak melekat kat tangan..

bila dah okay.. perap doh sampai kembang menjadi double size.

lepas tuh uli lagi sampai rasa2 angin tak da.. baru buat bulat2.. lepas tuh tekap guna tudung botol.mineral je..

tapi aku derhaka.. aku buat bulat guna jari..wakakakaka ...

bila dah buat bentuk donut.. dibiar lagi sampai kembang.. lepas tuh baru goreng...

ohh.. tips goreng make sure api.kecil, minyak banyak dan panas... baru donut akan maintain comel dan gebu...

dah kuning angkat dan make sure bila donut dah sejuk sikit baru boleh tabur gula halus..

see.. siap dan suami boleh makan sampai perut kenyang... macam encik suami aku.. makan sampai 10bijik tak hingat dunia tau..

so apa lagi... slamat mencuba ye.. moh kita ramai2 bagi kenyangkan perut suami kita ye...

perap donut sampai kembang dan gebu...


hasil bila.digoreng....

Tiada ulasan:

nuffnang