nuffnang ads

ads sense

Rabu, 5 Disember 2012

sampai bila?

Semalam, sebelum tidor tetiba en. y ajukan satu soalan yang aku rasa macam nak jatuh jantung nie ..

en. y : ayang, ayg tak nak anak lagi ke?

aku : haa..erkk (meneguk air nescafe yang dipegang)

10min kemudian

aku : kenapa tetiba tanya soalan macam nie?

en. y : tak la, adam pun dah masuk setahun. rasanya dah sesuai kot untuk anak kedua...

aku : (pikir nak bagi alasan apa lagi..ye la masih terkenang detik melahirkan adam dulu..) mmm, bukan tak nak tapi... tak terpikir ke mcm mana adam dulu..susah kan nak carik org jaga..end up kena hantar kat kg..

en. y : sampai bila nak tunggu?

Sampai ke hari nie soalan tuh yang masih bermain difikiran aku... Sampai bila aku nak tunggu? mungkin aku terkilan tak dapat menyusukan adam sampai usianya 2 tahun.. ye, sampai 8bulan je aku boleh bertahan.. sebak dihati bila aku terpaksa berpisah sebulan dengan adam (sibuk dengan kerja sampai tak sempat nak balik kg jenguk adam), bila jumpa adam dan cuba untuk BF alih2 adam dah refuse utk BF... Ramai yang cakap aku kena bersyukur sebab dapat menyusukan adam sampai 8bulan. Bukan senang tau nak BF baby memang banyak kesabaran...

Kecewakan? Tak, aku dah redha sebab sampai situ je jalan cerita aku mampu menyusukan adam...

Habis tak kan sebab menyusu kot? May be ada sebab lain ke yang buat aku terasa belum bersedia?

yup, sebabnya aku terpaksa tinggalkan adam di kampung dan tak dapat menjalankan tanggungjawap sebagai seorang ibu.. ini laa sebab utama yang aku rasa belum bersedia. aku takut kalau dapat anak kedua nanti nasib dia akan jadi macam adam.. lagi lah perasaan rindu aku terhadap anak bertambah.. nie baru adam pun tiap malam nagis sebab rindu.. nanti kalau anak number dua macam mana plak kan...

tapi sampai bila? sampai bila aku nak tunggu umur aku pun bukan makin muda...

perlu kah aku serahkan 100% pada takdir? otak nie dah mula buntu.takut aku rasa macam aku je pentingkan diri sendiri mnakala en. y nampak macam dah bersedia? ntah la? memang menjadi satu tanda soal yang besar....







1 ulasan:

FiraHamzah berkata...

babe,
sedih gak baca entry ko nih..
iye la bukan senang nak berpisah dengan anak..tapi sebabkan utk kebaikan dia ko redha kan..ada hikmah semua tuh.
InsyaAllah..ada rezeki tuh nanti utk anak kedua.
btw, adam pun dah besar, boleh kot ko hantar kat nursery sini..ke sbb mak tok & tok wan dia tak bagi? hehe

nuffnang